Wat gebeurt er met uw melding?
Melding maken
Het Meldpunt goed huurderschap is een laagdrempelige registratiepunt waar huurders hun meldingen omtrent hun huursituatie kunnen melden. Dit kan kosteloos en eventueel anoniem*.
Deze meldingen worden binnen 2 werkdagen na ontvangst doorgegeven aan de gemeente zodat de melding door hen in behandeling kan worden genomen. Daarnaast kan de melding als u dat wenst ook doorgezet worden naar een organisatie die u ondersteunt bij de afhandeling van uw klacht.
* Hoewel het mogelijk is om anoniem te melden, kan het Meldpunt in dat geval uw melding alleen doorsturen naar de gemeente en niet naar een organisatie die u kan ondersteunen.
Onderzoek en handhaving
Met de verstrekte informatie zal de gemeente onderzoeken of verhuurder en/of verhuurbemiddelaar basisnormen met betrekking tot de Wet goed verhuurderschap heeft overtreden. Dit onderzoek kan enkele weken in beslag nemen, afhankelijk van de informatie. Na het onderzoek ontvangt huurder de uitkomst van dit onderzoek en advies welke verdere stappen te zetten.
De gemeente heeft zelf de mogelijkheid om de verhuurder en/of verhuurbemiddelaar een waarschuwing, bestuurlijke boete of een ontzegging van de verhuurvergunning te geven. Welke maatregel wordt genomen, ligt aan de ernst van de inbreuk op de norm goed verhuurderschap en op de frequentie van meldingen.
De gemeente zal de huurder hier verder over informeren.